Popis mopedů
Moped Stadion S11
Moped Stadion S11 je náš nejlehčí a nejlevnější motorový dopravní prostředek. Je lehké, avšak solidní konstrukce. Typ S11 je jen o 18 kg těžší než normální cestovní kolo.
MOTOR:
PŘEVODNÁ ÚSTROJÍ:
PODVOZEK:
Přední kolo je zavěšeno na sunutých krátkých spodních vahadlech. Pružícím elementem jsou šroubovité ocelové pružiny s pryžovými tlumiči dorazu. Dřívější provedení vahadel s pryžovými prstenci se neosvědčilo a výrobce je vyměňoval zdarma za nové u strojů vyrobených před konstrukční změnou.
Zadní kolo je pevně uloženo v zadní vidlici rámu. Toto provedení vyhovuje na dobrých vozovkách, avšak na nerovném povrch nezaručuje pohodlnou jízdu. Má však výhodu v tom, že je jednoduché a lehké.
Kola se zesílenými pneumatikami rozměru 2,00" - 23" jsou vzájemně výměnná. Náboje kol jsou z lehké slitiny, brzdy polonábojové. Řetěz je chráněn plechovým smaltovaným otevřeným chráničem. Schránka na nářadí je v prohlubni nosiče zavazadel. Stojánek je dvouramenný, u strojů starší výroby se používalo stojánku opěrného.
Moped Stadion S11 je jednoduché, levné a spolehlivé motorové vozidlo, které je o stupeň nad cestovním kolem. Je vhodný zejména pro začátečníky, kteří cení jeho jednoduchost a dobrou přístupnost všech orgánů.
TECHNICKÝ POPIS:
Motor:
Eletrické příslušenství:
zapalování: setrvačníkové magneto
osvětlovací cívka magneta - 6V 18W
Převodná ústrojí:
celkový převodový poměr : I-29,7 ; II-13,8
celkový převod šlapadel na zadní kolo : I-1:1,17 , II-1:0,58
primární převod 4,75(12/57)
sekundární převod 2,92(12/35)
primární převod ozubenými koly
sekundární převod řetězem "Favorit-Transport" 12,7mm * 4,8 mm, 112 článků
ovládání řadicího ústrojí otočnou rukojetí, vázanou na páčku spojky
Podvozek:
rám otevřený, z ocelové trubky průměr 45 mm x 2 mm
přední kolo uloženo na vidlici se sunutými kyvnými spodními vahadly, zdvih 65 mm
zadní kolo pevné, nevypružené
brzdy mechanické, plnonábojové
přední ovládání ruční páčkou na řídítkách
zadní ovládána zpětným sešlápnutím pedálů
brzděná plocha jedné brzdy 40,2 cm2
pneumatiky, rozměr 2"x23"
Váhy:
váha bez náplní 39 kg
pohotovostní váha 42 kg
užitečné zatížení 100 kg
max. zatížení předního kola 52 kg, zadního kola 90 kg
Maximální rychlost:
I - 25 km/h, II - 40 km/h (při skloněném jezdci 45 km/h)
Spotřeba paliva:
při rychlosti 20 km/h 1,4 l/100km
při rychlosti 30 km/h 1,6 l/100km
při rychlosti 40 km/h 1,9 l/100km
Stoupavost:
I - 18%, II - 8%
Brzdná dráha:
ruční brzda při 40 km/h 21m
nožní brzda při 40 km/h 15m
obě brzdy při 40 km/h 12m
Seřízení předstihu zážehu:
2,8 až 3,1 mm před HÚ ( horní úvratí )
vzdálenost kontaktů přerušovače 0,4 mm
vzdálenost elektrod svíčky 0,4 mm
závit/tepelná hodnota svíčky 14/225
Náplně:
doporučený olej do směsi s benzinem M5 Mix 1:20
obsah oleje v převodovce cca 300 cm3 ( 3 dcl ), doporučený olej celoročně PP7
obsah palivové nádrže 3l, záložní palivo není
tlak v pneumatikách vpředu 1,5 atm (165 KPa), vzadu 1,8 atm (198 KPa)
Osazení karburátoru:
průměr difuzéru 12 mm
hlavní tryska 45 (ČSN),52(Solex)
Ukazatele:
měrný výkon 30 KS/l
výkonová váha 78 kg/KS
měrná hltnost 2838 l/kg/t
pístová dráha 575 m/km
jízdní rychlost při 1000 ot/min 9,2 kg/km
měrné zatížení brzd 1,77
ZNAČKA: STADION S11
VÝROBNÍ ZÁVOD: VELO STADION n. p. Rakovník
Moped Stadion S22
Mopedu S22 předcházel typ S11, který byl konstruován tak, že mohl být bez rozsáhlých změn zařízení uveden do výroby v co nejkratším čase v továrně, která do té doby vyráběla jízdní kola. Proto se první moped S11 podobal jízdnímu kolu. Konstrukce mopedu S22 vycházela ze zkušeností s modelem S11 a ze současných vývojových směrů v cizině. Zatímco moped Jawetta nese hlavní znaky československé konstrukční školy, moped Stadion S22 se řadí vzhledem i konstrukcí k ostatní evropské produkci.
Motor:
Převodná ústrojí:
ELEKTRICKÁ ZAŘÍZENÍ:
PODVOZEK:
Moped Stadion má vypružena obě kola, na rozdíl od S 11, který měl zadní kolo pevné. Přední vidlice je stejného provedení jako u mopedu Jawetta, tj. přední kolo je vypruženo vidlicí se spodními sunutými vahadly a šroubovitými pružinami kombinovanými s pryžovými dorazníky.
Zadní kolo je vypruženo kyvnou vidlicí se dvěma teleskopickými elementy. Šroubovité pružiny teleskopických elementů jsou doplněny pryžovou vložkou, pohyb vidlice není tlumen. Uložení zadní kyvné vidlice není třeba mazat, má vlastní zásobu tuku. Vždy po ujetí 10 000 km, nejpozději však za tři roky je nutné uložení rozebrat a naplnit automobilovým tukem AOO.
Rozměry pneumatik jsou zvětšeny proti typu S 11 z 2,00"-23" na 2,25"-23". Tyto pneumatiky vyžadují nižší huštění než u S 11 ( 1,4 atm vpředu, 1,6 atm vzadu ), což umožňuje spolu s vypružením obou kol velmi příjemnou jízdu i po vozovce s hrubými nerovnostmi.
Řidítka jsou celistvá, výškově stavitelná. Sedlo je poduškové, z tvarované mechové pryže s koženkovým potahem. Jeho poloha však není seřiditelná. Po povolení křídlové matice je možné sedlo odklopit. Tím se získá přístup k prostoru na nářadí a hustilku. Za sedlem je nosič zavazadel, který tvoří ocelový výlisek. Stojánek je dvouramenný z ocelových výlisků a je opatřen vratnou pružinou.
TECHNICKÝ POPIS
Motor:
dvoudobý, tříkanálový s vratným vyplachováním,benzinový počet válců 1 uspořádání válce: stojatý, skloněný kupředu chlazení vzduchem průměr válce (vrtání) 38 mm zdvih 44 mm zdvihový objem 49,8 cm3 stupeň komprese 7,5 max. výkon KS při ot/min - 1,8/4250 max. kroutící (točivý) moment Nm při ot/min - 0,27/2500 střední pístová rychlost m/s při ot/min - 6,23/4250 karburátor Jirkov typ 2912 PS, polospádový čistič vzduchu vlhký s kovovou vlnou, spojený s tlumičem sání mazání motoru směsí benzín-olej
Eletrické příslušenství:
zapalování: setrvačníkové magneto
osvětlovací cívka magneta - 6V 18W
Převodná ústrojí:
spojka lamelová v olejové lázni, umístěná na klikovém hřídeli
primární převod ozubenými koly 4,75(57/12)
sekundární převod 2,92(12/35)
převodový poměr I - 2,01 (16/13, 18/11) , II - 1,00 (přímý záběr)
celkový převodový poměr : I-29,7 ; II-13,8
celkový převod šlapadel na zadní kolo : I-1:1,17 , II-1:0,58
primární převod ozubenými koly
sekundární převod řetězem "Favorit-Transport" 12,7mm * 4,8 mm, 108 čl.
ovládání řadicího ústrojí otočnou rukojetí, vázanou na páčku spojky
Podvozek:
rám otevřený, svařovaný z ocelové trubky a nosné skříně z ocelových plechů
přední kolo uloženo na vidlici se sunutými kyvnými spodními vahadly, se šroubovitými pružinami a pryžovými dorazníky; zdvih 65mm
zadní kolo na kyvné vidlici, teleskopickými elementy se šroubovitými pružinami, max. zdvih zadní vidlice 70mm
brzdy mechanické, plnonábojové, přední ovládaná ruční páčkou na řidítkách, zadní ovládaná zpětným sešlápnutím pedálů
brzděná plocha jedné brzdy 40,2 cm2
pneumatiky, rozměr 2,25"-23"
Váhy:
váha bez náplní 48kg
pohotovostní váha 51,6kg
užitečné zatížení 100kg
max. zatížení předního kola 55,6kg, zadního kola 96kg
Maximální rychlost:
I - 25 km/h, II - 40 km/h (při skloněném jezdci 45 km/h)
Spotřeba paliva:
podle ČSN ( měřeno při 35 km/h +10%) 1,5 l/100km
při rychlosti 40 km/h 1,6 l/100km
Stoupavost:
I - 18%, II - 8%
Brzdná dráha:
ruční brzda při 40 km/h 21m
nožní brzda při 40 km/h 17m
obě brzdy při 40 km/h 9,7m
Seřízení předstihu zážehu:
2,8 až 3,1 mm před HÚ ( horní úvratí )
vzdálenost kontaktů přerušovače 0,3 až 0,4 mm
vzdálenost elektrod svíčky 0,4 mm
svíčka PAL 14/225, nebo PAL 14-7-RZ
Náplně:
doporučený olej do směsi s benzinem M5 Mix 1:20 , při zajíždění 1:16
obsah oleje v převodovce cca 300 cm3 ( 3 dl ), doporučený olej celoročně PP7
obsah palivové nádrže 5,6l, z toho záložní palivo cca 0,5l
tlak v pneumatikách vpředu 1,4 atm (154 kPa), vzadu 1,6 atm (176 kPa)
Osazení karburátoru JIKOV 2612 PS:
průměr difuzoru 12 mm
hlavní tryska 54
tryska chodu naprázdno 38
poloha jehly - III. zářez shora
Ukazatele:
měrný výkon 36 KS/l
výkonová váha 70 kg/KS
měrná hltnost 2630 l/kg/t
pístová dráha 575 m/km
jízdní rychlost při 1000 ot/min 9,2 km/h
měrné zatížení brzd 1,88
ZNAČKA: STADION S22
VÝROBNÍ ZÁVOD: MOTOR n. p. České BUDĚJOVICE, závod STADION
Moped Stadion S23
Jaweta Sport